مهم ترین روزنامه پاکستان: ایران با کشورهای توسعه یافته برابری می کند

خاطرات چهار روزی که در تهران سپری کردم در قلبم نقش بسته است، تهران بسیار زیباست، من پایتخت های زیادی از جمله واشنگتن، لندن و پکن را دیده ام، اما تهران از همه آنها زیباتر است، هرچند از نظر جمعیت تهران بزرگترین شهر کشور است؛ با این حال اینجا همه جا سبز است اگرچه اسلام آباد و واشنگتن نیز بسیار سبز هستند اما تهران خیلی جلوتر از آنها رفته است. خیابان های پر زرق و برق این شهر اروپا را شکست می دهند.

خاطرات چهار روزی که در تهران سپری کردم در قلبم نقش بسته است، تهران بسیار زیباست، من پایتخت های زیادی از جمله واشنگتن، لندن و پکن را دیده ام، اما تهران از همه آنها زیباتر است، هرچند از نظر جمعیت تهران بزرگترین شهر کشور است؛ با این حال اینجا همه جا سبز است اگرچه اسلام آباد و واشنگتن نیز بسیار سبز هستند اما تهران خیلی جلوتر از آنها رفته است. خیابان های پر زرق و برق این شهر اروپا را شکست می دهند. همراهانم امیرعباس و رضی طاهر به کمی پیاده روی علاقه داشتند، اما مترجم ما شایسته قلی به پیاده روی چند کیلومتری در تهران عادت دارد. از او پرسیدم شما انگار پیاده به اداره می روید؟ گفت بله همین طور است کوهنوردی سرگرمی من است و پانزده یا شانزده کیلومتر پیاده روی برای من چیزی نیست. تهران هم مثل اسلام آباد است آن هم به پای کوه چسبیده است. برخی از سکونتگاه های قدیمی تهران دارای جاده های آسفالت نشده هستند. در جایی که بیت کوچک امام خمینی (ره) است، دهانه خیابان به جاده ای هموار باز می شود. اما پس از آن این خیابان های کوچک به ارتفاعات منتهی می شوند. در یک دوربرگردان چهار راه بزرگ تجریش است، تجریش قبلا روستا بود، تهران آغوشش را باز کرد و تجریش را در آغوش گرفت. حرم مقدس حضرت صالح بن موسی کاظم(ع) در همین چهار راه  تجریش است. حضرت صالح برادر کوچک امام رضا(ع) است، قبر امام رضا(ع) در مشهد است. در حالی که خواهرش در قم دفن شده است. تهران زیارتگاه بسیاری از اولیاءالله نیز دارد بلکه امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب ایران نیز در تهران به خاک سپرده شده است. تهران شهری است غرق در رنگ ها، ایرانی ها اگر چیزی بسازند، آن را شاهکار می کنند، ایستگاه های راه آهن آنها از فرودگاه های ما بهتر است.

آدم از نقشه های ایرانی ها متحیر می شود. یک روز کنار بزرگراه اصلی تهران نشسته بودم و به این فکر می کردم که آیا جاده ها با برنامه ریزی عالی ساخته شده اند، جاده های ترافیکی یک طرفه پر از درختان زیبا هستند، پشت نرده های درختان حداقل سی فوت پیاده رو پهن شده است. بین دو جاده درختانی به عرض حداقل 60 فوت وجود دارد، بین این درختان دو مسیر پیاده روی نیز وجود دارد، بین این دو مسیر، نهر کوچکی از آب زلال در جریان است.

در نقاطی از مسیرها نیمکت هایی ساخته شده است. اگر مسافر خسته شد کمی استراحت کند و در بین استراحت چشمانش را با آب و سبزی تازه کند. این زیبایی طبیعت حتی در اروپا هم دیده نمی شود، خیلی وقت ها هنگام قدم زدن در تهران احساس می شود یک شهر اروپایی است، شاید دلیل اصلی آن  شلوار پوشیدن مردان و زنان ایرانی باشد.

تبلیغات رسانه های غربی در مورد ایران کاملا اشتباه است، زیرا در آنجا زن و مرد با هم کار می کنند، با هم راه می روند، حتی زنان ماشین می‌رانند، در تهران چشم ها زنان و مردانی را دید که آزادانه در حال رفت و آمد هستند، بلکه برخی از جوانان نیز در حال کشیدن سیگار دیده می شوند. ایرانی ها به موسیقی علاقه دارند، ایرانیان فرهیخته بسیار تمیز هستند. فضای قسمت شمالی تهران با درختان بلند مزین شده است. و گران ترین منطقه نسبت به سایر مناطق تهران است، در منطقه سعدآباد شمال تهران کاخ رضا شاه پهلوی قرار دارد، این کاخ کم و بیش 18 قسمت دارد. هر بخش با باغ احاطه شده است، حکومت کنونی ایران از 8 بخش کاخ برای امور رسمی استفاده می کند و 10 بخش برای بازدید عموم آزاد است. یک پارک مدرن و وسیع بر روی تپه ای در تهران وجود دارد. در همین پارک سه پل نیز قرار دارد که دختری 24 ساله به نام لیلا آن را به واقعیت تبدیل کرده است. اکنون 40 سال دارد.

موزه تهران گواه تاریخ هزاران ساله ایران است. در تهران دو فرودگاه وجود دارد که فرودگاه امام خمینی(ره) برای پروازهای بین المللی است. دومین فرودگاه تهران در داخل شهر به نام فرودگاه مهرآباد است که از آنجا پروازها در داخل مرزهای ایران انجام می شود. اتوبوس های عالی برای حمل و نقل عمومی در شهر تهران وجود دارد، ایرانی ها پیشرفته ترین سیستم راه آهن را ایجاد کرده اند، مدرن ترین قطار دنیا را دارند، در ایران به هسپتال، بیمارستان می گویند، وقتی این بیمارستان ها را می بینید، یاد هتل های پنج ستاره می افتید.

شکوه بازارهای باستانی تهران جای خود را دارد، اما مرکز خرید ایران شاهکار نهایی است. من تا به حال مرکز خریدی به این زیبایی در جهان ندیده بودم، می گویند بزرگترین بازار خرید دنیاست. بعد از دیدن همه اینها در تهران می توان گفت ایران خیلی جلوتر از کشورهای غربی است. حتی اگر  این حرف من را قبول ندارید باز هم باید باور کنید که ایران قطعاً همتراز کشورهای توسعه یافته است.

بقول اقبال لاهوری

اے اهلِ نظر ذوق نظر خوب ہے لیکن

جو شے کی حقیقت کو نه دیکهنے وه نظر کیا ہے

یعنی ای صاحبان نظر ذوق و لذت دیدن چیز خوبی است، اما آن دیدی که حقیقت چیزها را نبیند آن چه دیدی است؟

https://jang.com.pk/category/today-newspaper/editorial

نویسنده: عباس برلاس

روزنامه جنگ - کراچی 30   نوامبر 2023

 

کد خبر 18060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =